موزه ی گرافیک
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده شهروز ماندگار لنگرودی
- استاد راهنما بهروز منصوری سعید تیزقلم زنوزی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
موضوع مورد نظر این پژوهش، پیشنهاد طرحی برای موزه ی گرافیک است، با این نگرش غالب که ساختمان، خود به عنوان نشانه ای در کنار دیگر عناصر شهری، نمودی از روح دوران خود باشد. در این راستا نخست سبک ها و مفاهیم مورد نظر پژوهش، از جمله مدرنیسم و دو نگره ی مرتبط با آن، یعنی سوپره ماتیسم و کانستراکتیویسم، و سپس پست مدرنیسم با نظری بر دو نگره ی پلورالیسم و دیکانستراکتیویسم معرفی می گردند و سپس برپایه ی ویژگی هایی برگرفته از آن ها، ویژگی های آثار گرافیک، و نیز مطالعات آماری و تحلیل سایت، الگویی برای طراحی ساختمان موزه ی گرافیک ارائه می گردد. برای طرح الگوی نظری مناسب برای طراحی موزه ی گرافیک، تلاش بر این بوده تا با بررسی گرایش های مفهومی و بصری مرتبط، گرایشی که قابلیت های ترکیب پذیری با معماری داشته و از مبنای فکری سازگارتری با مقوله ی برنامه ی فیزیکی و فرمی مورد نیاز پروژه برخوردار باشد، انتخاب شود. در این راستا با مطالعه ی سبک های مختلف، گرایش سوپره ماتیسم که یکی از گرایشات دوران مدرن بوده، برگزیده و با بررسی نقاط مشترک بین این جنبش در عرصه ی گرافیک و نقاشی و معماری به عنوان الگوی فرمال به آن پرداخته شد. یکی از نکات مهم این پروژه استفاده از یک بافت شهری و تغییر کاربری آن برای ایجاد یک فضای جدید در شهر می باشد. در برخورد با مسأله ی بافت با استفاده از دیدگاه های جنبش دیکانستراکشن و محور قرار دادن مفهوم پالیم پسست به معنی پاک کردن یک متن و بازنویسی آن، به باز آفرینی سایت و نسبت آن با کالبد معماری پروژه پرداخته شده است. بستر اصلی نظری کنار هم قرار دادن این مفاهیم، نگره ی بسیار مهم کثرت گرایی و التقاط در اندیشه ی پست مدرن می باشد. کنار هم قرار دادن دیدگاه های گوناگون و رسیدن به مفهومی ترکیبی از برهم نهادن آراء متفاوت.
منابع مشابه
موزه های باستان شناختی و نقش آن در توسعه ی گردشگری میراث فرهنگی در شهرهای تاریخی (مطالعه ی موردی: موزه ی خانه ی کلبادی شهر ساری)
امروزه بهرهگیری فرهنگی و اقتصادی از منابع میراث شهرهای تاریخی به یکی از رویکردهای رایج و مطلوب در سراسر دنیا بدل شده است. این رویکرد بر رابطهی دوجانبه و دیرینه میان گردشگری و میراث فرهنگی مبتنی است. مجموعههای تاریخی فرهنگی همچون موزهها که به مثابه یک شناسنامه، نشانگر هویت تاریخی و ملی اقوام و جوامع هستند، جاذبهها و منابع محوری حوزهی گردشگری میراث محسوب میشوند. بنابراین عملکرد این منابع ...
متن کاملبررسی تاثیر گرافیک محیطی بر افزایش توسعه ی گردشگری شهری
گرافیک محیطی دربرگیرنده ی جاذبه های بصری یک شهر می باشد؛ شهر به واسطه ی گرافیک محیطی به تعادل بصری و زیبایی دست می یابد و مباحث مهم در گرافیک محیطی شامل هماهنگی با محیط شهری، زیبایی شناسی و هویتمندی است. هماهنگی اصل اولیه این حوزه، شهر را از آشفتگی بصری نجات می دهد، وظیفه ی کلیدی گرافیک محیطی که با توجه به قواعد هنری و در ارتباط با معماری شهری شکل می گیرد؛ اما آنچه برجاذبه ی گردشگری تاثیر به ...
متن کاملهویت بصری شهری در حیطه ی طراحی گرافیک
امروزه شهرها به مثابهی کالاها یا خدمات، با برخورداری از طرح هویت بصری به اشاعه و متمایزسازی خود پرداختهاند. با در نظر گرفتن این موضوع که طراحی هویت بصری برای شهرها، پدیدهای نوظهور بوده و با توجه به کمبود اطلاعات در این باب، پژوهش حاضر به مطالعهی هویت بصری شهری در حیطهی طراحی گرافیک پرداخته است. رسیدن به چیستیِ هویت شهری و چگونگی بررسی و توصیف عناصر و مؤلفههای تشکیلدهندهی آن و همچنین دست...
متن کاملعمومی کردن هنر یا تشدید رفتارهنری؛ مطالعه ی موردی موزه ی هنرهای معاصر تهران
نوشتار حاضر با هدف بررسی سیاست دموکراتیزاسیون فرهنگ تهیه شده است و در صدد است که مشخص کند آیا عمومی کردن موزه ها به عمومی کردن هنر منجر شده است و یا تنها نتیجه اش تشدید رفتارهای هنری است. با بهره گیری از رویکرد پی یر بوردیو که «عشق هنر» را نتیجه ی بهره مندی از سرمایه ی فرهنگی می داند؛ با استفاده از ابزار پرسشنامه به روش پیمایش و تجزیه و تحلیل کمی اطلاعات، میزان بهره مندی بازدیدکنندگان موزه هنره...
متن کاملبررسی سیستمهای راهیابی و گرافیک محیطی در موزه لوور فرانسه، موزه هنر مدرن نیویورک و موزه بریتانیای لندن
موضوع پژوهش حاضر بررسی طراحی گرافیک محیطی در موزه و سیستم های راهیابی است. گرافیک محیطی به عنوان یکی از زیرشاخه های هنر گرافیک، رسانه ای پویا و اثر بخش در جهت ارتقاء کارکرد محیط شهری و فضای معماری محسوب می شود که علاوه بر پیام رسانی، کارکرد های گسترده تری از لحاظ ابعاد فرهنگی و اجتماعی در پی دارد. اصلی ترین مساله این پژوهش، بررسی جنبه های مختلف گرافیک محیطی موزه ها در تعامل با مخاطبان را مورد ب...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023